Leerlingvolgsysteem en dergelijken

Zo terughouden als we met digitale leermiddelen zijn, zo wakker en innovatief als mogelijk willen we met het gebruik van digitale hulpmiddelen omgaan.

ICT-oplossingen zullen een steeds belangrijkere rol gaan spelen, ook in organisaties zoals Auryn. Vanuit de verantwoording die wij hebben tegenover iedereen die met de school verbonden is, schept dit voor ons de noodzaak om ons met de digitale ontwikkeling in de wereld uiteen te zetten. Zelfs al is de leerkracht op digitaal gebied geen expert, kan deze zich wel de vraag stellen:
Welke ontwikkelingen neem ik waar, waar voert deze ontwikkeling heen en hoe willen we hiermee om gaan.

Beter nog: hoe treden wij deze ontwikkeling tegemoet, zodat niet de ontwikkeling ons, maar wijzelf de grootst mogelijke greep (binnen ons schoolwereldje:-)) op de ontwikkelingen kunnen houden.

Gebruikelijk

Bijna alle schoolleiders of schoolbesturen besluiten bijvoorbeeld, uit begrijpelijke redenen, om hun leerlingvolgsysteem bij een professionele, meestal commerciële, aanbieder te plaatsen.

Immers is er in de meeste gevallen te weinig kennis over ICT binnen een school en bovendien zal, net zoals in de les methodes veilig lijken, de professionele aanbieder exact weten wat er nodig is en hoe alles precies voldoet aan de wettelijke regelgeving. Gaat er toch iets fout, dan is de aanbieder verantwoordelijk. (En niet het bestuur)
Auryn draagt haar verantwoordelijkheid zelf.

Cloud oplossingen

In de regel stellen de meeste bovengenoemde aanbieders zeer goed functionerende platformen ter beschikking, online natuurlijk. Leerling – management – platformen. Dit noemen we dan een “Cloud oplossing”.

Wolk klinkt wollig en onschuldig, maar wat betekent dit precies, wat gebeurt er en wat zijn de consequenties? Kort door de bocht, je zet gewoon al jouw (eventueel privacy gevoelige) data bij iemand anders op de computer. Duidelijk zal zijn dat alles wat op “iemand anders” computer staat, ook voor deze “iemand anders” toegankelijk is. Deze “iemand anders” maakt het voor jou mogelijk dat je online en overal ter wereld toegang hebt tot je eigen data. Dit laatste is zeker een (verleidelijke) meerwaarde in de strijd met de werkdruk.

Maar deze “iemand anders” is een commercieel bedrijf. Bedrijven zijn verhandelbaar en worden ver- en gekocht. Waar blijven al deze gevoelige data dan? Precies, ergens in de wolken.
Bij Auryn willen we weten waar en wie onze data heeft.

Na alle AVG en GDPR tamtam in de afgelopen jaren zou je moeten denken dat onze privacy de EU leiders werkelijk aan het hart gaat. Een illustratie, die de waarheid eerder weerspiegelt, is echter het recente voorval in Groot Brittannië, waar Google een zorgplatform overnam en daarmee in één klap alle medische gegevens van 40 miljoen Britten in handen had.

Alles in eigen beheer

Onze data slaan we daarom op onze eigen server op, in eigen beheer.

Begin 2020 werden de meeste scholen overrompelt door de vermeende noodzaak om leerlingen via internet van lesstof te moeten voorzien. Razend snel bleken de grote aanbieders hierop al voorbereid te zijn geweest en boden een enorme digitale infrastructuur aan.
Of Microsoft Teams of Google Meet de juiste keuze is geweest, gaan we hier niet op in.

Voor Auryn zullen we in ieder geval alle ICT gerelateerde hulpmiddelen zoals website, mail, bestandsuitwisseling of leerlingvolgsystemen in eigen regie en beheer op een eigen server inzetten.

In de voorbereidingsfase beschikken we inmiddels over een eigen mailserver en een eigen “wolk” waarmee we bestanden met elkaar kunnen delen, uitwisselen en kunnen bewerken. We zoeken en testen nog diverse leerlingvolgsysteem oplossingen.

Ook maken we ons er gedachten over òf en zo ja hoe, we onze server kunnen (of willen) inzetten bij toekomstige schoolsluitingen.